Cel badania:
- jak zmiana ostrości wpływa na postrzeganie logo
- przy jakim promieniu rozmycia logo Walta Disneya zaczyna być rozpoznawane przez respondentów
- czy rozpoznawalność dwóch wersji logo różni się, czy jest taka sama
Opis badania:
- badani dostaną do opisania 14 obrazków (po 7 dla każdego logo)
- użyte zostało rozmycie Gaussowskie o promieniach 3, 6, 10, 15, 20 i 30 pikseli
- badani otrzymają obrazki w kolejności od najbardziej do najmniej rozmytego (czyli do wersji oryginalnej)
- najpierw zbadane zostanie logo A (z zamkiem), później logo B (sam napis)
Logo A:

Logo B:

Analiza strukturalna:
Logo A składa się z trzech elementów: zamku z łukiem, napisu „Pictures” i napisu „Walt Disney” (który jest równocześnie jedynym elementem logo B)
„Walt Disney” napisany jest czcionką bezszeryfową. Linia tworząca litery jest różnej szerokości, przez co napis przypomina pismo ręczne. Niektóre litery („W” i „a”, oraz „l” i „t”) są ze sobą połączone. Napisy „Walt Disney” w logo A i logo B są tej samej wielkości.
„Pictures” napisany jest tylko dużymi literami, czcionką szeryfową kroju Lubalin Graph.
Zamek składa się z czarnych i białych linii. Linie czarne są szersze od białych, ale zwężają się, im bliżej są podstawy zamku. Odwrotnie jest z białymi liniami, które są coraz szersze. Łamie to zasadę perspektywy (wg której to, co jest bliżej nas jest większe od tego, co jest dalej), co także utrudnia możliwość odczytania znaku. Zamek przecięty jest łukiem, nachodzi też na niego „Walt Disney”, przez co odnosi się wrażenie, że zamek jest tłem dla napisu.
Logo A jest statyczne, mało przejrzyste i także mało estetyczne (przez wielość elementów, które „zlewają się” ze sobą, odbiór jest utrudniony)
„Walt Disney” napisany jest czcionką bezszeryfową. Linia tworząca litery jest różnej szerokości, przez co napis przypomina pismo ręczne. Niektóre litery („W” i „a”, oraz „l” i „t”) są ze sobą połączone. Napisy „Walt Disney” w logo A i logo B są tej samej wielkości.
„Pictures” napisany jest tylko dużymi literami, czcionką szeryfową kroju Lubalin Graph.
Zamek składa się z czarnych i białych linii. Linie czarne są szersze od białych, ale zwężają się, im bliżej są podstawy zamku. Odwrotnie jest z białymi liniami, które są coraz szersze. Łamie to zasadę perspektywy (wg której to, co jest bliżej nas jest większe od tego, co jest dalej), co także utrudnia możliwość odczytania znaku. Zamek przecięty jest łukiem, nachodzi też na niego „Walt Disney”, przez co odnosi się wrażenie, że zamek jest tłem dla napisu.
Logo A jest statyczne, mało przejrzyste i także mało estetyczne (przez wielość elementów, które „zlewają się” ze sobą, odbiór jest utrudniony)
Arkusz badawczy:
Seria A:
1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

Seria B:
1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

Wyniki testu:
Do badania przystąpiło 5 osób.
Seria A:
1.
Wszyscy ankietowani widzą trójkąt, w ciemno-szarym kolorze.
2.
Obrazek kojarzy się z dachem, kopułą budynku.
U dołu 3 osoby zauważyły kształt o jaśniejszym kolorze i zwróciły uwagę na jaśniejszą plamę w centrum obrazka.
Do badania przystąpiło 5 osób.
Seria A:
1.
Wszyscy ankietowani widzą trójkąt, w ciemno-szarym kolorze.
2.
Obrazek kojarzy się z dachem, kopułą budynku.
3.
4 osoby zauważyły zarys łuku,
4.
3 ankietowanych obrazek zaczyna przypominać zamek.
2 ankietowanych zaczyna niepewnie kojarzyć go z Disney’em oraz opisują obrazek jako ciemniejszy od pozostałych.
Łuk zauważany jest już przez wszystkich badanych.
5.
3 respondentów rozpoznaje logo Walta Disney’a i napis Pictures.
Według 2 ankietowanych napisy są nadal nieczytelne w całości, ale rozpoznają charakterystyczne litery W i D.
1 osoba zauważyła, że powoli widać linie, z których zbudowany jest zamek.
6.
Wszyscy ankietowani rozpoznają logo Disney’a i towarzyszące napisy.
3 badanych zwróciło uwagę, że dopiero teraz dokładnie widać wieże i chorągiewki zamku, które wcześniej były niezauważane.
7.
Wszyscy respondenci zauważają, że obrazek jest czarno-biały (wcześniej szaro-biały), znak jest wyraźny, napisy czytelne.
1 ankietowany zwrócił uwagę, że łuk przechodzi pomiędzy murem a hełmem najwyższej, środkowej wieży.
Seria B:
1.
4 osobom kształt kojarzy się z chmurą.
1 badany zauważył, że kształt składa się z trzech bardziej wyraźnych plam, które są ze sobą połączone oraz że plama po lewej jest najmniejsza.
2.
3 ankietowanych wyróżnia dwa kształty (pierwsza plama oddzielona od pozostałych jaśniejszą przestrzenią)
3.
4 ankietowanych podejrzewa, że na obrazku znajduje się jakiś napis, jeszcze nieczytelny.
Wszyscy zauważają, że znak składa się z dwóch, oddzielonych od siebie elementów.
4.
Wszystkie osoby zauważają, że na obrazku znajduje się napis.
2 ankietowanych podejrzewa, że jest to Walt Disney, po rozpoznaniu charakterystycznych liter W i D.
1 rozpoznaje logo, zwraca także uwagę, że widać kropkę nad „i” w wyrazie Disney.
5.
Wszyscy ankietowani rozpoznają napis Walt Disney.
1 osoba zauważa, że dopiero teraz widać, że kropka nad „i” to bardziej okrąg.
6.
3 ankietowanych zwraca uwagę, że dopiero teraz można zauważyć pustą przestrzeń w literach „a”, „s” i „y”.
7.
Według wszystkich osób logo jest bardzo czytelne i wyraźne.
Wnioski:
Logo A i logo B jest nierozpoznawalne przez większość ankietowanych przy rozmyciu o promieniu 30, 20 i 15 i 10 pikseli. Przy rozmyciu o promieniu 10 pikseli logo A, dwóch ankietowanych zaczęło niejasno podejrzewać, że może być to Disney. Przy takim samym rozmyciu logo B, jedna osoba rozpoznaje to logo.
Ankietowani mają pewność co do tego, co przedstawia logo A, przy rozmyciu o promieniu 6 albo 3 pikseli. Jeżeli chodzi o logo B – taką pewność mają już przy rozmyciu o promieniu 10 lub 6 pikseli.
Obrazek z zamkiem jest trudniejszy do odczytania - jest na nim więcej elementów, które przy rozmyciu zlewają się ze sobą, co utrudnia odbiór. Logo B jest prostsze, widząc je można skupić się tylko na jednym elemencie - napisie.
Logo jest rozpoznawalne głównie dzięki bardzo charakterystycznej czcionce Walta Disney’a, a zwłaszcza dużym literom W i D. Ankietowani często przed tym, jak zauważyli, że obrazki przedstawiają konkretne logo, najpierw zauważali właśnie te dwie specyficzne litery.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz